Tuesday, December 8

cara mengatasi masalah insomia (susah tidur)

masalah insomia selalunya dialami kebanyakan pelajar universiti mcm aku. gara-gara terpaksa bersengkang mata untuk menyiapkan segala mak nenek kerja, maka tidur pon jadi tidak menentu..(ouh..yeke itu kamu syira??) =p

lama kelamaan, waktu tidur yang dulunya mesti pukul 12 pon sudah dilupakan. terjadilah episod derita = tiada kerja untuk disiapkan malam ini, tapi mata masih tidak boleh lelap. walhal badan boleh dikatakan penat yang tahap orang-orang tua baru lepas menyangkol.. huhuhu~ okeylah, banyak pula membebel, pasti buat kau bosan..emm, tips ni adalah kesinambungan dari perbualan aku dan cikkiah siang td tentang kawan dia yang insomia (a.k.a mengumpat).

1) minum segelas susu suam sebelum tidur. em, tips ni, nabi pon amalkan.

2) mandi dengan aer hangat. tujuan nya untuk melancarkan pergerakan darah bawah kulit.dapat juga menghilangkan sakit sendi.

3) jangan minum kopi 4j sblm waktu tidur. nonono..kandungan kaffein umpama dadah taw.

4)lapangkan fikiranmu dan berfikirlah seplah-olah anda beradu di atas katil-katil awan. angin sepoi-sepoi bahasa. ahh indah.

5) kalau mata tak boleh pejam, maka pandang satu titik atas syiling tak kira lah tahi cicak tergantung atau apa..pandang tanpa kelip dan tanpa bosan, lama-lama mata akan penat dan terpejam sendiri.

6) letaklah sesuatu, bantal contohnya di atas badan anda. ia boleh buat diri rasa selesa dan dilindungi. yang takutkan hantu, kau boleh buat tutup mata kau kalau-kalau kau terjaga malam. mimpi buruk dan sebagainya.

oklah, itu saja...tido jangan tak tido ;)

3 feedback:

AmaT WaN said...

tenkiu tenkiu..kne try ni..part katil di awan tu yg mcm best je heee..

SyiEra said...

selamat mencuba ;)
ergg..jgn tdo sampai miss class pg suda lah.hehe

Anonymous said...

DA TRY SUME TIPS YG DI BERI...TP STILL XLH TDO...2ARI TDO STHG JAM JE...TP XRSE NGNTUK SGT PN...WLAUPN TDO STGH JAM JE...PE PATUT SAYA BUAT???KWN SYA CKAP NI DA TAHAP KRITIKAL...

Post a Comment

 
Header image by sabrinaeras @ Flickr