Wednesday, March 17

Atasi masalah datang bulan.

Bila sebut datang bulan/ period, semua wanita mengeluh. Sakit di sana-sini membataskan aktiviti harian lebih-lebih lagi remaja wanita termasuklah saya. *pinggang macam kene pijak taw!*. Masa tu lah kalau kucing datang gesel-gesel pon rasa nak sepak aje. Apetah lagi kalau baca mecej bf sendiri caring gila2 dengan gurl lain kan..hmm..eh, teremosi pula ;p..

Haid tak teratur itu biasa pada wanita yang belum berkahwin kerana pengeluaran hormon nya juga masih tak sekata~ FAKTA DARI DOKTOR. Ada beberapa supplements yang doktor suggest kan supaya dapat membantu melancarkan kitaran haid.

pill calcium
b complex
primrose oil+fish oil(omega 3)



Saya sendiri terpaksa mengamalkan primrose oil+fish oil(omega 3). Hasilnya haid menjadi lebih teratur dan tiada lagi senggugut kuat yang sampai tak boleh bangun. Setakat sakit-sakit belakang boleh lagi nak mengemop lantai dan memasak. yang penting boleh pergi kelas.huhuhuhu. Untuk calcium dan b-complex sy jamak kan dalam pengambilan Multivitamins.


~supplements saya~


 Primerose oil tiada dalam gambar sebab baru habis semalam. Saya suggestkan jenis Blackmores untuk primerose oil kerana texture pillnya yang licin memudahkan untuk telan.

p/s: dua botol di atas tak habis-habis dari awal sem. susah sgt nk telan. dah le beso..hu3 nway my mum yg sgt3 paksa sy mkn semua ni. My mum yang supply n jujurnya sy tak teringin nak beli dengan duit sendiri.hohoho. Lg 1 die sgt pantang kalau sy ckp teringin nk mkn jamu, manjakani n segala yang tradisional. Memang dia marah. Reason, takut rahim panas dan menyukarkan sy hamil kelak.. adeyh~ complex nye jd wanita. Seb bek my mum ade. 

0 feedback:

Post a Comment

 
Header image by sabrinaeras @ Flickr